“Making Bæredygtig Udvikling en rød tråd gennem alle niveauer af uddannelse, “
Afholdes i Sitges, nær Barcelona, Spanien, 1 November – 4, 2015.
Den tiår for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (ti-året) (2005-2014) er designet til at integrere principperne og praksis for bæredygtig udvikling (SD) i alle aspekter af uddannelse og læring, for at fremme ændringer i viden, værdier og holdninger med visionen om muliggør en mere bæredygtig og retfærdigt samfund for alle (UNESCO, 2014). Den ti-året rapport specificeret fire store fremstød for uddannelse for SD (ESD): (1) Grundlæggende uddannelse (2), omlægge eksisterende uddannelser; (3) Udvikling af den offentlige bevidsthed og forståelse for bæredygtighed; og (4) Uddannelse.
Nogle uddannelsesinstitutioner er blevet engageret i indlejring uddannelse og ESD miljø ind i deres undervisning, drift, forskning, samfund opsøgende, hver-dag aktiviteter, og vurdering, rapportering (Lozano et al, 2013;. Stables & Scott, 2002; UNESCO, 2014 Wright, 2004).
På trods af de succeser, der er opnået under DESD, er der stadig betydelige udfordringer i at realisere det fulde potentiale af ESD, såsom justering af sektorer bæredygtig udvikling uddannelse og, institutionalisere ESD at sikre stærk politisk støtte til gennemførelse af ESD på et systemisk niveau; og udvikle og bevise effektiviteten af ESD god praksis (UNESCO, 2014).
Hovedformålet med denne workshop vil være at undersøge forskellige muligheder for at fremme uddybning ESD mere holistisk og integreret i hele alle uddannelsesniveauer fortsætte den indsats, der udføres af UNESCO og de mange interessenter, der deltager i løbet af ti-året.
Denne workshop vil udfordre alle til at søge at besvare spørgsmål som:
Hvordan kan hele uddannelsessystemet kæde (fra børnehave til voksenuddannelse, herunder formel og uformel uddannelse) integreres til at understøtte samfundsmæssige overgange til retfærdige, bæredygtige, post-fossile kulstof samfund?
På grund af den typiske disciplin-specifikke opdeling af de videregående uddannelser, hvordan kan vi mere effektivt at integrere, tværfaglige “bæredygtighed begreberne» i alle dimensioner af højere uddannelse, herunder, men ikke begrænset til: uddannelse, forskning, campus operationer, opsøgende, vurdering , rapportering, on-campus livserfaringer, og uddanne-de-pædagoger?
Hvordan kan vi være med til at sikre, at vores bæredygtighed uddannelsesmæssige input til vores elever ikke er glemt, når de slutter sig til arbejdsmarkedet?
Hvordan kan vi skabe et SD kollektiv hukommelse i hele samfundet, med særlig vægt på uddannelse, industri, regeringen, medierne, finansielle enheder, religiøse organisationer, og ngo’er?
Hvilke nye teorier bør udvikles til bedre at forklare og vejlede gennemførelsen af ESD?
Hvordan kan aktuelle ESD praksis bedre deles for hurtigere op tage af ‘testet og bevist “tilgange af samfund globalt?
Hvordan kan ESD teori og praksis være mere effektivt indbyrdes forbundne?
Hvilke tilgange bør træffes af lokale samfund, kommunale myndigheder og regeringer til at fremme og mere effektiv gennemførelse af ESD i hele samfundet?
Hvordan kan sammenhængen mellem uddannelse og andre interessenter, herunder fællesskaber, og industrien, skal forbedres for at gøre samfundene mere bæredygtigt?
Hvilke strukturer og infrastrukturer skal sættes på plads for at fremme UBU på en løbende basis, ikke kun som en midlertidig projekt?
Hvilke organisatoriske forandringsprocesser er blevet dokumenteret til effektiv i gennemførelsen ESD og hvordan kan vi mere effektivt bygge videre på erfaringerne?
Hvilke partnerskaber skal udvikles til yderligere at fremme UBU?
Hvilke typer af lederudvikling er nødvendige for pædagogiske ledere og ledere til at fremme engros- institutioner tilgange til ESD?
Hvordan kan ESD forbedres regionalt, nationalt og globalt?
Hvordan kan regionale og nationale SD politikker og uddannelse koordineres?
Hvordan kan sociale medier mere involveret i kommunikationen ESD og SD være
Hvordan kan musik, kunst og andre tilgange bruges til at kommunikere ESD?
Hvordan kan ESD Vær integrerer som en rød tråd gennem alle samfund?
The Journal of Cleaner Production fungerer som en tværfaglig, internationalt forum for udveksling af oplysninger og forskningsresultater koncepter, politikker og teknologier designet til at hjælpe med at sikre fremskridt i retning af at gøre samfund og regioner mere bæredygtige. Det sigter mod at tilskynde til innovation og kreativitet, nye og forbedrede produkter, og implementeringen af nye, renere strukturer, systemer, processer, produkter og tjenester. Det er også designet til at stimulere udviklingen og gennemførelsen af forebyggelse orienteret statslige politikker og uddannelsesprogrammer.
Renere produktion er et koncept, der går videre end blot forureningsbekæmpelse. Det indebærer aktiv forskning og udvikling i nye strukturer, systemer, processer, materialer og produkter, der er mere ressource- og energieffektive, mens engagerende og bemyndigelse mennesker. Sådanne tilgange er blevet nødvendige for virksomheder, institutioner, regeringer og civilsamfundet for at sikre økologisk, socialt og økonomisk bæredygtig, forbrug …
Leave a comment